Súčasne smerovanie obecnej polície - ako takej alebo..
...alebo ináč či opačne!
(Úvaha)
Východiskom pre spracovanie koncepcie fungovania resp. možného smerovania do budúcnosti už očakávanej činnosti komunálnej (obecnej) polície, ako takej, na celom území Slovenskej republiky by, okrem iného, malo byť, že my príslušníci deklarujeme najmä:
- oprávnený záujem či účasť pri riešení a výbere z ponúkaných a požadovaných možností,
- vzájomnú akceptáciu a priebeh transparentného konania,
- analyzujeme či predkladáme navrhované riešenia, ktoré v duchu uvedomelého prístupu, po vzájomnej akceptácii s výsledným cieľom dosiahnutia zabezpečia najmä zlepšenie pracovných podmienok aj efektívneho chodu organizácii či celého priebehu pracovného procesu,
- uvedomení si vážnosti, zložitosti v súčasnej situácii a stavu či participovanie pri riešení už aj tak neželaného stavu,
- potrebu uskutočnenia nevyhnutných zmien.
Neželaný stav v súčasnom období je možné chápať z rôznych uhlov pohľadu. Existujúce problémy, vyžadujú rýchle a uvážené riešenia. Správnym pomenovaním príčin, možno dospieť aj k správnemu pochopeniu či hľadaniu už potrebných riešení s cieľom zlepšenia aj tak asi dosť neželaného stavu.
Pre potreby predkladaného materiálu boli použité výhradne informácie získané z dostupných zdrojov, vychádzajúc z reálne dostupných poznatkov, osobných skúseností a vedomostí.
Aké sú príčiny?
Uvedomujeme si, že existujú rôzne pohľady, jedným z hľadísk je práve reálne a uvedomelé posúdenie celkovej situácie, ktorá sa nielen prejavuje v smere navonok (k spoločnosti), tak aj do vnútra k jednotlivým zložkám (v rámci organizácie).
Príčiny vidíme najmä:
- v nejasnej stratégii,
- konflikte priorít,
- neefektívnom vedení, riadení a kontrole,
- v zlej komunikácii (navonok aj dovnútra),
- neuspokojivej koordinácii funkcii,
- v nedostatočnej motivácii zamestnancov.
Príčiny vidíme, určite aj v nesprávnej identifikácii - najmä psychologických faktoroch, ktoré spôsobujú pretrvávajúcu obavu či strach zamestnancov (napr. príslušníci sa boja hovoriť o problémoch z obavy o možné komplikácie v kariére či negatívne reakcie spoluzamestnancov či riadiacich), taktiež v neochote zmeniť situáciu, už aj napriek opakovane poukazovaním problémom.
Východisko z tejto neželanej situácie, je možné vidieť v predkladaných riešeniach, ktoré sú založené najmä vo vytváraní otvoreného prostredia, ktoré zaručí u dotknutých subjektov, že príslušníci sa nebudú báť hovoriť o svojich problémoch, a že budú už ich garantované istoty aj potreby vo vytvorených či novozavedených oblastiach.
Zameranie pre oblastí:
- riadenia ľudských zdrojov,
- pracovných vzťahov,
- pracovného prostredia,
- právnej a ekonomickej ( sociálnej) a pod.
Riadenie ľudských zdrojov
Zastávame názor, že hlavne pre zabezpečenie aj istej konkurenčnej výhody na existujúcom trhu s poskytovanými službami (verejnej služby) v porovnaní s inými subjektmi, ak prihliadneme na konkrétne prostredie, je dôležité opakovane už potrebné vychádzať aj z danej spoločenskej objednávky.
V súčasnom období pokiaľ ide o uspokojovanie istej, avšak nie celkom zrozumiteľnej stratégii v smerovaní komunálnej (obecnej) polície na území Slovenskej republiky do budúcnosti, aj k ich efektívnej činnosti smerujúcej, už zhodneme sa, že nemožno jednoznačne vyjadriť či dokonca konkretizovať požadované koncepčné riešenie.
Napriek organizačnej štruktúre jednotlivých subjektov (obecných polícii) a ak berieme do úvahy aj všeobecné turbulentné ekonomické či politické prostredie do úvahy prichádza už požiadavka o uskutočnenie potrebnej transformačnej zmeny, ktorá by mala vychádzať z vopred prehodnotenej stratégie. V očakávaní zmien v samotných štruktúrach u jednotlivých bezpečnostných zložiek pôsobiacich na tom ktorom území.
Zjednodušene, v súvislosti s transformačnou zmenou je spojený aj už dlhodobý pocit nielen zamestnancov (príslušníkov) či širokej verejnosti, že manažment na verejné potreby a zmeny nielen v okolí reaguje nevhodne ( oneskorene, ekonomicky neprospešne).
(pokračovanie)
Preto, len pokusne identifikovať o akú stratégiu by malo isť do budúcnosti je možné dospieť k istému (odvážnemu) záveru.
V súčasnosti organizačná štruktúra nezaručuje optimálne rozdelenie úloh, kompetencie a právomoci medzi samotnými zamestnancami či dané (existujúce) vzťahy opakovane spôsobujú problémy, s presahom do rôznych oblastí. Berúc do úvahy, kompetencie nadriadených, vo vzťahu k podriadeným tieto sú vnímame aj cez právomoci dané v ustanovenom rozsahu, ktorými disponujú a nimi už ,,de facto" riadia výkon verejnej služby a to nielen jemu podriadených príslušníkov.
Osobnosť manažéra – veliteľa je dôležitá, pretože, od nej sa odvíja celková úroveň kolektívu.
Ak berieme do úvahy, kompetencie nadriadených, okrem uvedeného, je už potrebné uvedomiť si dôležitosť aj osobnej zodpovednosti, tvoriacu základ pre uplatnenie sa na pozícii riadiaceho príslušníka.
Dôležitým predpokladom je výkon súvisiacich činností najmä zvládnutie stanovených a očakávaných cieľov, organizovanie práce, zabezpečenie vzájomne potrebnej komunikácie, správnej motivácie a spravodlivého ohodnocovania a odmeňovania podriadených príslušníkov.
(pokračovanie nabudúce)